تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

راهنمای استفاده از سرویس GPRS ایرانسل

شبکه GPRS ایرانسل از روز شنبه 5 اسفند 85 رسما افتتاح شده است و ارسال تنظیمات GPRS برای مشتریان آغاز گردیده است. ایرانسل تنظیمات GPRS را از طریق پیام کوتاه (SMS) برای مشترکین ارسال می نماید...

شبکه GPRS ایرانسل از روز شنبه 5 اسفند 85 رسما افتتاح شده است و ارسال تنظیمات GPRS برای مشتریان آغاز گردیده است. ایرانسل تنظیمات GPRS را از طریق پیام کوتاه (SMS) برای مشترکین ارسال می نماید. درصورتیکه پیام کوتاه حاوی تنظیمات را دریافت و یا ذخیره نکرده اید، می توانید با شماره گیری Yes/Ok#5*3*130* این اطلاعات را دریافت نمایید.

توجه:

پس از دریافت پیام کوتاه حاوی تنظیمات، آنرا باز و در گوشی ذخیره (save) نمایید تا تنظیمات GPRS به گوشی منتقل شود.

برای اولین بار در ایران اینترنت 24 ساعته در تلفن همراه شما!

درهنگام حرکت و رفت و آمد، بدون هیچ زحمتی می توانید به شبکه جهانی اینترنت متصل باشید.

(General Packet Radio Service) GPRS سرویسی است که از طریق آن شما همیشه و همه جا آنلاین بوده و می توانید از اینترنت استفاده نمایید. شما می توانید از طریق لپ تاپ، رایانه دستی (PDA) یا مرورگر WAP روی گوشی خود در کمترین زمان به اینترنت متصل شوید.

چگونه می توان به GPRS متصل شد؟

گوشی شما باید برای اتصال به شبکه GPRS مناسب باشد (برای اطلاع از این موضوع اینجا را کلیک کنید).

تنظیمات GPRS بطور خودکار در یک پیام کوتاه (SMS) برای شما ارسال می شود. برای آنکه تنظیمات این سرویس به گوشی شما منتقل شود، باید اطلاعات ارسال شده را در تلفن همراهتان ذخیره (save) کنید.

اگر از دیتا کارت (PCMCIA) برای اتصال لپ تاپ خود استفاده می کنید، هنگام نصب کارت یا تنظیم اتصال به شبکه این اطلاعات را وارد کنید (*اسامی اطلاعات زیر ممکن است برای مدل های مختلف کارت متفاوت باشد):

 

 

Item Value
Connection Name Irancell-GPRS
Bearer GSM-GPRS/GPRS
APN mtnirancell
Home Page

http://vitrin.irancell.ir

WAP Proxy 10.131.26.138
Port 9201
Service CO-WSP
HTTP Proxy 10.131.26.138
Port 8080
Service HTTP

 

این سرویس برای کلیه مشترکین ایرانسل (اعم از پیش پرداخت یا پرداخت ماهیانه) که گوشی با قابلیت GPRS دارند، موجود می باشد.

نحوه دسترسی به اینترنت

پس از اینکه از تنظیمات گوشی خود مطمئن شدید و علامت اتصال به شبکه GPRS (یک علامت G یا یک مثلث برعکس در کنار علامت آنتن) بر روی صفحه تلفن همراه شما ظاهر شد، می توانید با انتخاب مرورگر (WAP/ Web browser) در منوی گوشی خود و سپس وارد کردن آدرس اینترنتی (URL) به شبکه جهانی اینترنت دسترسی پیدا کنید.

این مرورگر (browser) در اغلب گوشی ها با علامت "کره زمین" نشان داده شده است.

رایانه دستی (PDA) و GPRS

با داشتن یک PDA و سرویس GPRS، جهان در دستان شماست. می توانید ایمیل تان را چک کرده و گشتی در اینترنت بزنید. امروزه رایانه های دستی به سرعت در حال فراگیر شدن هستند بطوریکه بسیاری از وب سایت ها نسخه هایی از صفحات خود را بطور ویژه برای کاربران PDA طراحی نموده اند تا صفحات بطور کامل با اندازه صفحه رایانه دستی شما سازگار باشند.

حتی برای مرور آن دسته از وب سایت هایی که نسخه ویژه PDA ندارند نیز مشکلی وجود نخواهد داشت. صرفاً مجبورید در صفحه کمی بالا و پایین بروید تا کل صفحه را مشاهده کنید.

آشنایی با GPRS

GPRS در واقع روش نوینی برای ارسال داده ها از طریق تلفن همراه است. با استفاده از GPRS:

اینترنت از آن شماست!

با قابلیت GPRS تلفن همراهتان می توانید 24 ساعته به اینترنت متصل باشید.

اینترنت همه جا، همه وقت

اطلاعات بر سرانگشتان شما جاریست! دیگر محدود به دفتر کار، میزتان یا رایانه تان نیستید.

همیشه آنلاین هستید!

بطور دائمی به اینترنت متصل هستید و صرفاً برای ارسال و دریافت اطلاعات هزینه می پردازید. بنابراین نگران هزینه آنلاین بودن خود نباشید.

 سرعت و راحتی اینترنت

مرور اینترنت یا ذخیره اطلاعات (download) به سادگی و با سرعتی بالا امکانپذیر است. همیشه اولین چیزی که روی گوشی شما ظاهر می شود، متن ها و لینک های موجود در صفحه است تا سرعت شما برای دسترسی به داده های مورد نظرتان افزایش یابد.

هزینه منطقی

صرفاً زمانی هزینه به حساب شما منظور می شود که داده ای ارسال و یا دریافت کرده باشید. همین! شما برای متصل ماندن به شبکه جهانی هزینه ای نمی پردازید. این منصفانه است زیرا شما فقط پول آنچه را مصرف می کنید می پردازید.

تعرفه GPRS

بطور کلی حجم داده ها براساس بایت سنجیده می شود. همانطور که می دانید، حدوداً به هر 1000 بایت یک کیلوبایت (KB) و به هر 1000 کیلوبایت یک مگابایت (MB) می گویند. شما به آسانی می توانید در هرلحظه هزینه های خود را محاسبه کنید. کافی است تا تعداد بایت هایی که ارسال یا دریافت کرده اید را در تعرفه ضرب کنید.

لطفاً به خاطر داشته باشید که کارکرد دیتای شما شامل کلیه اطلاعاتی خواهد بود که توسط خود شما یا به صورت خودکار از گوشی، رایانه دستی یا لپ تاپ شما ارسال و یا دریافت می گردد.

برای اطلاع از تعرفه ها به لینک مقابل بروید     http://www.irancell.ir/layer2/?id=25


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مقالات WIMAX , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

GPRS چیست؟

GPRS (جی پی آر اس) مخفف General Packet Radio Service یا خدمات رادیویی بسته‌های اطلاعاتی است که با به کارگیری این تکنولوژی در شبکه تلفن همراه ، امکان خدماتی نظیر مرور در اینترنت ، ایمیل، ارتباطات تصویری، فراهم می سازد...

...که با به کارگیری این تکنولوژی در شبکه تلفن همراه  ، امکان خدماتی نظیر مرور در اینترنت ، ایمیل، ارتباطات تصویری، پیام های چند رسانه‌ای و خدمات مبتنی بر مبدا را فراهم می کند این سرویس به شبکه‌ها این امکان را می دهد که خدمات اینترنتی پر ظرفیت را به صورت دائمی و بدون وققه، به مشترکان خود ارائه دهند.

برای استفاده از این تکنولوژی، شما باید  PDA یا موبایلی داشته باشید که GPRS را پشتیبانی کند تا بتوانید به شرکتی که سرویس GPRS را ارائه می کند، دسترسی پیدا کنید GPRS به صورت کلی سه مزیت برای مشترک خود به ارمغان می آورد:

1. امکان می دهد تا همواره ارتباط خود را با اینترنت حفظ نمایید و لازم نیست برای برقراری هر ارتباط، هر بار به شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت متصل گردید

2. GPRS به صورت ذاتی دارای سرعت به مراتب بالاتری نسبت به خطوط ارتباطی داده معمولی در موبایل می باشد ،خطوط معمولی موبایل حداکثر دارای سرعت 9.6 کیلوبیت در ثانیه می‌باشند و در صورت استفاده از سرویس High-Speed Circuit Switched Data یا همان HSCSD حداکثر می‌توانند از سرعت 1.44 کیلو‌بیت در ثانیه بهره ببرند. در صورتی که GPRS می‌تواند تا سرعت 56 کیلو بیت در ثانیه شما را به اینترنت متصل نماید.

3. سومین و اصلی ترین مزیت GSRP این است که شما مبلغ ارتباط خود را بر اساس مقدار اطلاعات ورودی و خروجی به شرکت ارائه دهنده سرویس می‌پردازید و نه بر اساس مدت زمانی که به اینترنت متصل هستید. این به آن معنا است که ممکن است شما تمامی روز به اینترنت متصل باشید اما فقط در هنگام ارسال یک پیغام، مبلغی را پرداخت کنید.

سیستم GPRS چه تفاوتی با GSM دارد؟

در سیستم GPRS یک لایه Packet-Switched به شبکه GSM موجود موبایل اضافه می شود. در واقع GPRS یا نسل 2.5 تلفن های همراه، یک سرویس رادیویی بی‌سیم، جهت ارسال دیتا است که به نوعی یک مرحله میانی بین GSM نسل دوم و UMTS نسل سوم شبکه های مخابرات سیار  است که امکان ارسال دیتا را با سرعت 171.2 کیلو بیت بر ثانیه، امکان پذیر می‌سازند بدین ترتیب سیستم GPRS، پهنای باند وسیع تر و امکانات رادیویی بیشتری را در اختیار مشترکین قرار می‌دهد تا ارسال دیتا با سرعت بیشتری انجام شود، که این مقدار 3 برابر حداکثر سرعتی است که کاربران می‌توانند از شبکه  های تلفن ثابت، اطلاعات دریافت کنند و تقریبا بیش از 10 برابر سرعت ارسال دیتا در شبکه فعلی GSM است.

استاندارد اصلی GSM در سال 1991 به وجود آمد که به نسل دوم یا G2 شهرت یافت. بعدا استانداردسازی GPRS ابتدا در سال 1994 توسط ETST/SMG انجام شد و سپس در سال 1997 مجموعه مشخصات آن مورد تایید قرار گرفت و سرانجام در سال 1999 تکمیل گردید. خدمات GPRS از این تاریخ به بعد رو به گسترش بوده است.


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مقالات WIMAX , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

کاربردهای GPRS

این مقاله کاربردهای جی پی آر اس را بررسی می کند

از کاربردهای GPIS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربردهای GPRS

 

1. پست الکترونیکی

با توجه به ارتباط دائمی با اینترنت در سیستم GPRS و پرداخت هزینه به ازای اطلاعات ارسالی و دریافتی، شما می‌توانید نامه های الکترونیکی خود را در هر زمان با حداقل هزینه و حداکثر سرعت دریافت و یا به آنها پاسخ دهید.

2. پیغام های لحظه ای

ارتباط دائمی به اینترنت به شما امکان می دهد تا همواره پیغام های فوری خود را  که توسط نرم افزار های Chat فرستاده می‌شوند، در هر لحظه دریافت و به آنها پاسخ دهید. یعنی شما می‌توانید با هرکدام از برنامه های  IRC/ICQ/Yahoo Messenger/MSN Messenger/AOL  Messenger و... در تمامی مدت روز بهره ببرید.

3. MMS

تنها بستری که شما می‌توانید از امکانات صدا، تصویر و ویدئو در سیستم  MMS یا Multimedia) Messaging Service که نسخه پیشرفته SMS می‌باشد) به طور کامل بهره مند شوید.

4. مرور سایت های وب

همچون دیگر خدمات، شما توسط GPRS می توانید تقریبا با سرعتی معادل خطوط تلفن معمولی، یعنی 56 کیلوبیت در ثانیه، صفحات مورد علاقه خود را مرور کنید.

5.  WAP (کارهای گروهی)

GPRS به شما امکان می‌دهد تا همواره به تقویم کاری و یا اطلاعات اشتراکی همکاران خود دسترسی داشته باشید.

کارائی و عملکرد GPRS

شبکه هایی که دارای هسته GPRS می‌باشند به وسیله سیستم های IS-136TDMA-3G توسعه یافته اند و پیش‌بینی می‌شود که برای سیستمهای نسل سوم (3G) به صورت شبکه مرکزی درآیند. برای این که شبکه های موجود با سرویس GPRS سازگاری داشته باشند کانال های رادیویی به شکل جدیدی تعریف شده و عمل تخصیص این کانال ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می‌باشند به این معنی که از یک تا هشت تایم اسلات را می‌توان به یک کاربر تخصیص داد و یا چندین کاربر فعال را به صورت اشتراکی به یک تایم اسلات اختصاص داد.

در کنار انعطاف پذیری اختصاص کانال ها عمل تخصیص Downlink و Uplink نیز به صورت جداگانه انجام می شود. منابع رادیویی به طور دینامیکی بین سرویس های مکالمه و دیتا می‌تواند به اشتراک گذاشته شود و به عنوان تابعی از بار ترافیکی، علایق و ترجیحات اپراتور عمل نماید.

در سرویس GPRS برای این که بتوان به ازای هر کاربر میزان bit rate را به جای 9 kb/s تا بیش از 150kb/s ارائه نمود روشهای کدینگ گوناگونی ارائه شده و همچنین ذخیره سازی GPRS به صورت سریع (GPRS fast reservation) به شکلی طراحی شده که بتوان انتقال بسته ها را در فاصله زمانی 0.5 تا 1 ثانیه شروع نمود.

عملیات امنیتی در مورد GPRS معادل امنیت سازی در شبکه GSM می باشد به شکلی که عملیات تصدیق اطلاعات مشترکین و الگوریتم‌های رمز نگاری یا Ciphering Algorithms برای انتقال بسته‌های داده به شکل بهینه مشابه با GSM انجام می‌شود.

با توجه به سرعت و کارایی بالای GPRS در تحویل اطلاعات در مقصد باید اذعان نمود که این سرویس نسبتأ ارزانتر از Circuit Switched data یا همان SMS یا CSD تمام می‌شود.

کارایی GPRS

کاربردهای GPRS

 GRPSدر تئوری باید بتواند سرعت انتقال اطلاعات را بالای 115 کیلوبیت در ثانیه برساند، در حالی که در عمل این سرعت به 40 کیلوبیت در ثانیه می‌رسد حال آنکه سرعت ارتباط در دستگاه‌های متفاوت GPRSبه مراتب با یکدیگر فرق می‌کنند برای محاسبه سرعت ارتباطات در دستگاههای GPRS بهتر است طرح کدها و ساختمان کلاس های مربوط به آن را بررسی کنیم:

 GPRS در کل دارای چهار نوع کد CS3، CS2، CS1 و CS4 می باشد ولی هر کدام از این کدها قابلیت انتقال اطلاعات با حداکثر سرعت 21.4 کیلوبیت در ثانیه را دارند و در هر یک از آنها نیز بخشی برای تصحیح خطا در انتقال اطلاعات در نظر گرفته شده است.

CS1 دارای بیشترین سهم برای تصحیح اطلاعات می‌باشد و فقط در حدود 9 کیلوبیت در ثانیه از 21.4 کیلوبیت در ثانیه جهت انتقال اطلاعات باقی می‌ماند CS2 و CS3 دارای سرعت بیشتری می‌باشند و سرعت انتقال اطلاعات در آنها به حدود 13.4 و 15.6 کیلوبیت در ثانیه می‌رسد و در CS4 سرعت انتقال به حداکثر مقدار خود می‌رسد و هیچ نوع تصحیح اطلاعاتی در آن انجام نمی‌گردد.

دستگاههای موجود GPRS ، تنها CS2 و CS1 را با سرعتی پایین تر ارائه می‌دهند و در مواقع لازم این دو به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شبکه های GSM و GPRS هر دو امکان دادن 8 انشعاب داده ای در هر لحظه از زمان را دارا می‌باشند که به هر یک از آنها یک timeslot می‌گوییم. لذا سرعت انتقال اطلاعات را می توان با کنار هم قرار دادن timeslot ها بیشتر و بیشتر کرد. در عمل سرعت انتقال به علت محدودیت ایجاد شده توسط شرکت ارائه دهنده خدمات و همین طور محدودیت موجود در دستگاهها کاهش می‌یابد.


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مقالات WIMAX , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

"وایمکس" به یکی از پرطرفدارترین فناوری های موجود برای توسعه اینترنت پرسرعت در شهرها تبدیل شده است. به گونه ای که بعضی از شهرهای بزرگ جهان با این فناوری توانسته اند پوشش کاملی برای دسترسی به اینترنت شهروندان در هر نقطه ای که باشند فراهم کنند. به این ترتیب اگر بگوییم که یکی از اساسی ترین ابزارهای مورد نیاز شهرهای الکترونیکی، دسترسی از طریق وایمکس است، بیراه نگفته ایم. به خصوص در کشوری مانند ایران که امکانات فیبرنوری تا داخل منازل وجود ندارد و سیستم های ADSL نیز موفقیت چندانی نداشته اند. بنابراین تلاش برای راه اندازی فناوری وایمکس در کشور که در آینده نیز نسخه های جدیدتر آن در دسترس خواهد بود، یکی از راه های اساسی افزایش ضریب نفوذ اینترنت و فراگیر شدن این تکنولوژی است.

گفته می شود اشکالاتی که در توسعه ADSL (اینترنت پر سرعت با سیم) در ایران وجود داشته و عموما از جانب شرکت مخابرات پیش آمده، دیگر در سیستم های وایمکس وجود نخواهد داشت، چرا که برای ارائه سرویس ADSL حتما یک شرکت خصوصی باید وارد فضای MDF شود که متعلق به مخابرات است؛ و به آنها نیز این اجازه داده نشده و یا محدودیت های زیادی وجود داشته است. اما در وایمکس این الزام وجود ندارد و اپراتورهای آن می توانند کاملا مستقل از مخابرات عمل کنند.

به اعتقاد کارشناسان تنها شرطی که می تواند باعث موفقیت این فناوری شود اطلاع رسانی به موقع و تلاش در جهت ارزان بودن خدمات آن است که دولت می تواند با حمایت خود، به شرکت های بخش خصوصی کمک کند تا وایمکس را با هزینه ارزان و حتی در بسیاری از مناطق عمومی به صورت رایگان ارائه دهند. شکی نیست که ایجاد مکانیزمی برای تعیین هزینه ارزان و حتی رایگان می تواند مهم ترین مکانیزم حمایتی از سوی دولت برای بخش خصوصی و کاربران اینترنت باشد و از طرفی نیز دولت می تواند به عنوان مشترک اولیه وایمکس، این سرویس را برای همه دستگاه ها، ادارات، نهادها و اماکن عمومی و دولتی خریداری کند. در این صورت به طور قطع افزایش تعداد کاربران منجر به کاهش هزینه این سرویس خواهد بود و دولت می تواند گامی مهم در جهت حمایت از بخش خصوصی این حوزه بردارد.

● حرکت برای تحقق وایمکس در ایران

از سال ۱۳۸۳ با ارائه مجوزهای PAP، با موافقت اصولی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به برخی از شرکت های علاقمند به فعالیت در حوزه بی سیم باند وسیع، مجوز راه اندازی شبکه رادیویی اعطا شد. بدین ترتیب این شرکت ها براساس فناوری وایمکس و فناوری مشابه آن، نسبت به راه اندازی شبکه های باند وسیع در سطح تهران و مشهد اقدام کردند و در سال ۱۳۸۶ پس از تکمیل مراحل استاندارد سازی فناوری وایمکس در جهان، رگولاتوری اعطای مجوزهای جدید وایمکس را در دستور کار خود قرار داد. پس از اتمام مطالعات اولیه، تهیه متن پروانه، اسناد مزایده و تصویب این امر در کمیسیون تنظیم مقررات، انجام روال قانونی برای برگزاری مزایده و واگذاری مجوز، در دستور کار قرار گرفت و سرانجام در هشتم تیرماه ۸۷، با انتشار متن پروانه رسماً فراخوان خرید اسناد مزایده از سوی سازمان تنظیم مقررات انجام شد؛ هم اکنون، پس از انجام مراحل برگزاری مزایده، اپراتورهای ارائه دهنده این سرویس در همه استان های کشور مشخص شده و پروانه فعالیت آنها صادر شده است. این پروانه ها، به دارندگان آن ها این امکان را می دهد تا خدمات وایمکس را همراه با خدمات VoIP (تلفن اینترنتی) به کاربران خانگی و تجاری ارائه دهند. درمزایده وایمکس تنها شرکت های غیردولتی ثبت شده می توانستند شرکت کنند و برای شریک تجاری خارجی حداکثر سهم ۴۹درصدی و برای شریک داخلی سهم ۵۱درصدی در نظر گرفته شد. پروانه اپراتوری وایمکس برای هر چهار شرکت به مدت شش سال صادر شده و به مدت یک دوره ۵ ساله نیز بدون دریافت حق امتیاز جدید قابل تمدید است.

در مرحله نخست، شش شرکت در مزایده شرکت کردند که پس ازبازگشایی پاکات الف و ب مربوط به اسناد حقوقی و پیشنهاد های فنی، چهار شرکت توانستند حد نصاب امتیازلازم را دراین خصوص کسب کنند. در نهایت، ۱۳ آبان ماه سال ۸۷ پاکات قیمت نیز گشوده شد و شرکت مبین پایا در تمام استان ها، ایرانسل در شش استان تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان، شرکت مشارکتی سیار اصفهان(اسپادان) در اصفهان و شرکت رایانه دانش گلستان در استان گلستان به عنوان برندگان مزایده معرفی شدند. براساس شرایط پروانه، این شرکت ها باید سرویس دهی خود را پس از گذشت ۹ماه از زمان دریافت پروانه آغاز می کردند که برخی از آن ها مانند ایرانسل حتی قول دادند طی شش ماه این کار را عملیاتی کنند. با توجه به اینکه فعالیت وایمکس استانی در نظر گرفته شده بود، مبلغ پایه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای هراستان با توجه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن استان به تصویب رسیده که بر اساس مزایده پرداخت حق الامتیاز صدور پروانه، درمرحله اول ۴۰درصد در زمان صدور و مابقی نیز هر سال ۱۰درصد، به صورت اقساط شش ساله پرداخت خواهد شد. در این پروژه مبین پایا با حق امتیاز پایه ۸۶۲میلیارد ریال بیشترین میزان حق امتیاز را با مبلغ جمع شده در نهایت ۶۶۷۶/۱۰ میلیارد ریال، از آن خود کرد. همچنین حق امتیاز پایه ایرانسل ۵۲۴میلیارد بود که جمع به دست آمده مزایده ۰۳/۶۹ میلیارد ریال است.

در این میان شرکت مخابراتی سیاراصفهان (اسپادان) با پرداخت ۹۰میلیارد ریال پروانه وایمکس در استان اصفهان و رایانه دانش گلستان نیز با پرداخت ۲۰میلیارد ریال همین پروانه را در استان گلستان دریافت کردند. محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات دولت نهم که در زمان وی پروانه اپراتوری وایمکس به شرکت های برنده مزایده واگذار شد، با تاکید براین که وایمکس می تواند نیاز مردم و دستگاه های اجرایی را به خدمات باند وسیع مرتفع کند، وعده داد که با استقبال ازسرمایه گذاری داخلی و خارجی در این حوزه، ضریب نفوذ ارائه این خدمات در استان ها، ظرف مدت دو سال حداقل به شش درصد خواهد رسید. به اعتقاد وی چنانچه تعداد مشترکان فناوری وایمکس زیر ۶۰۰هزار نفر باشد، فعالیت دراین حوزه سودآور نیست، اما درصورتی که برندگان مزایده وایمکس بتوانند سرویس خود را با قیمتی بین ۵۰ تا ۱۰۰هزارریال به مشترکان عرضه کنند، در کوتاه ترین زمان به ۲۰ میلیون مشترک دراین حوزه دست خواهند یافت.

● اولین حرکت ها برای ارائه وایمکس در تهران

سازمان تنظیم مقررات به جز مجوزهایی که در آبان ماه سال گذشته به چهار شرکت مزبور داد، از قبل نیز اجازه فعالیت در حوزه وایمکس را به چهار شرکت ارائه کننده اینترنت پرسرعت با سیم (pap ) داده بود. چهار شرکت داتک، لایزر، شاتل و داده گستر عصر نوین اجازه دارند که تا پایان امسال با همان روال سابق در قرارداد برای ارائه خدمات وایمکس اقدام کنند و برای ادامه کار در سال آینده و توسعه شبکه خود باید از نرخ های جدید مصوب سازمان تمکین کنند. اما این شرکت ها تاکنون موفق به ارائه وایمکس در تهران نشده اند. تنها شرکت داتک طی دو ماه گذشته قراردادی را با شرکت سامسونگ الکترونیک امضا کرد که طبق این قرارداد ۵۰میلیون دلاری استان تهران تا پایان سال جاری تحت پوشش وایمکس قرار می گیرد. در مراسم امضای قرارداد پروژه وایمکس داتک، مدیرعامل این شرکت تاکید کرد که محدودیت پهنای باند برای وایمکس یا اینترنت پرسرعت مختص مشتریان خانگی است، مشتریان تجاری محدودیتی در این زمینه ندارند و کاربری که بخواهد از ADSL استفاده کند برای دریافت آن حدود ۱۰روز زمان نیاز است و مشکلات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد، اما وایمکس با نصب یک مودم به رایانه به سرعت امکان پذیر است، از طرفی ADSL از چند نقطه می تواند خراب شود اما وایمکس تقریبا تحت کنترل است و تنها چیزی که در آن می تواند خراب شود مودم است که به راحتی قابل تعویض خواهد بود. بابک ارشد پیش بینی کرد که تا حدود هفت سال آینده بیش از شش میلیون کاربر اینترنت باند پهن در کشور خواهیم داشت که بخش قابل توجهی از آن به وایمکس خواهد رسید و داتک برای شهر تهران سهمی نزدیک به ۳۵ درصد برای چند سال آینده در نظر گرفته است. به گفته این مقام مسوول، سرویس های داتک از ۱۲۸کیلوبیت آغاز و به ۴مگابیت خواهد رسید و ارزان ترین سرویس از زیر ۲۰ هزار تومان شروع می شود و تا سرویس های گران قیمت افزایش می یابد.

طبق اعلام مسوولان شرکت داتک فاز اول وایمکس داتک در حدود چهارماه آینده راه اندازی می شود که در سطح شهر تهران بوده و در حال گسترش است و در آبان ماه شبکه وایمکس این شرکت چیزی در حدود نیمی از تهران را پوشش خواهد داد. در همین حال فاتح پور، مدیرعملیات گروه شرکت های داتک می گوید: داتک در حال حاضر پایلوت وایمکس را با تجهیزات یک وندور چینی اجرا کرده و امیدوار است که این پایلوت پس از انجام آزمایش به زودی تجاری شود. وی با بیان این که با وندور دیگری نیز وارد مذاکره شده ایم تا پایلوت دیگری هم داشته باشیم و پس از ارزیابی هر دو پایلوت کار پیاده سازی شبکه را به صورت گسترده با تجهیزات یکی از دو وندور آغاز می کنیم، می افزاید: اجرای پایلوت بسیار حائز اهمیت است و مشخص می کند تجهیزات وندور تا چه حد قابل اطمینان و مطابق با شرایط قرارداد است. به گفته وی بازار اصلی که شرکت داتک برای وایمکس هدف قرار داده، مشترکانی خواهد بود که به سرویس های با پهنای باند و کیفیت بالا نیاز دارند.

● استفاده از وایمکس داتک به چه قیمتی؟

باید گفت که سرویس های اینترنت بی سیم وایمکس از پهنای باند Kbps ۲۵۶ به بالا به صورت نامتقارن و با پهنای باند اختصاصی و یا اشتراکی (Shared) ارائه می شوند، بنابراین کاربران آن تنها می توانند شخصیت های حقوقی باشند. برای تهیه این سرویس ها لازم است تا میان شرکت و مشتری حقوقی قراردادی به امضاء برسد. تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از خدمات وایمکس تنها یک مودم بی سیم است که طبق اعلام شرکت داتک به صورت امانی در قبال اخذ ضمانت تحویل مشتری می شود و ضمانت اخذ شده پس از پایان قرارداد با تحویل سالم مودم مسترد خواهد شد. همچنین راه اندازی سرویس های وایمکس پس از عقد قرارداد عموماً در کمتر از دو روز کاری صورت می پذیرد. شرکت داتک در مورد هزینه سرویس های وایمکس برای مشتریان نیز اعلام کرده که هزینه تهیه خدمات وایمکس اختصاصی با پهنای باند Kbps ۲۵۶ با در نظر گرفتن مالیات و ارزش افزوده ماهانه ۲۶۳ هزار و ۶۸۰ تومان خواهد بود. همچنین هزینه کل ماهانه وایمکس اختصاصی با پهنای باند Kbps ۵۱۲مبلغ ۴۷۳هزار و ۸۰۰ تومان و پهنای باند یک مگابیت ۸۲۴ هزار تومان خواهد بود. در همین حال تهیه ماهانه خدمات وایمکس اشتراکی با پهنای باند Kbps ۲۵۶ در کل ۵۶هزار و ۵۴۷ تومان، Kbps ۵۱۲ مبلغ ۱۸۴هزار و ۳۷۰ تومان و ۱ Mbps حدود ۳۵۰هزار و۲۰۰ تومان برای متقاضیان هزینه خواهد داشت. براین اساس مودم بی سیم برای سرویس ها در مقابل مبلغ ۳۰۰هزارتومان بصورت امانی در اختیار مشتری قرار می گیرد و تهیه سرویس های فوق تنها برای شرکت ها، سازمان ها و دیگر شخصیت های حقوقی مقدور است. مراکز دانشگاهی، آموزشی تحقیقاتی، تجاری شرکتهای صنعتی، کتابخانه عمومی و فرهنگسراها نیز می توانند از این خدمات استفاده کنند.

● ایرانسل دیگر اپراتور وایمکس

در راستای گسترش سهم بازار و توسعه سبد محصولات و خدمات، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، به عنوان یکی از اپراتورهای تلفن همراه در ایران، برنده مناقصه ارائه این خدمات شده و در تاریخ ۱۰ اسفند سال ۸۷ موفق به دریافت پروانه فعالیت شد. بر اساس پروانه فعالیت دریافتی، ایرانسل باید در فاز نخست این خدمات را در هفت کلانشهر تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، اهواز و کرج ارائه کند. در این میان این اپراتورمدعی است که باندهای فرکانسی که از سوی سازمان تنظیم مقررات مطابق پروانه به اپراتورهای وایمکس داده شده، در برخی استان ها توسط دیگر شرکت ها و یا سازمان ها و نهادها اشغال شده است. علی اصغرعینی پورمعاون فنی شرکت ایرانسل می گوید: شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل توسط یک شرکت ثالث در تمام شش استانی که در آنها برنده مزایده وایمکس شده، اقدام به بررسی فضای فرکانسی کرده است. اما پس از بررسی مشخص شد که در تمام این استان ها، باند فرکانسی اختصاص یافته شده به ایرانسل دچار اختلال بوده و اشغال است. وی گفته که مطابق پروانه موارد را به رگولاتوری اعلام کردیم تا جهت تخلیه و تحویل فضای فرکانسی اختصاص یافته اقدام کنند.

● رایانه دانش اپراتور وایمکس در گلستان

ایمان میری، مدیرعامل شرکت رایان دانش گلستان با بیان این که متاسفانه زمان زیادی در مرحله انتخاب وندور از دست رفت و پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات با شرکت سامسونگ، در نهایت با یک وندور چینی به توافق رسیدیم، می گوید: کار با وندور چینی برای توسعه شبکه در شهر گرگان آغاز شده است. وی با تاکید براین که پس از فعال شدن شبکه، کیفیت سرویس بررسی می شود و در صورت قابل قبول بودن با همین وندور کار ادامه پیدا می کند، می افزاید: براساس زمان بندی، قرار بود شهریور ماه ارائه سرویس در شهر گرگان آغاز شود. در حال حاضر بک بون فیبر بین مراکز شهری گرگان و گنبد که نسبت به سایر شهرهای استان وسعت بیشتری دارند انجام شده و درخواستی نیز برای راه اندازی سایت درون مراکز مخابراتی شرکت مخابرات به جهت برقراری اینترکانکشن و همچنین استفاده از سایت های مشترک با دیگر اپراتورهای وایمکس ارائه شده است. به گفته وی مشکل اصلی شرکت های pap این بود که به کسب درآمد کم در ابتدای فعالیت شان قانع نبوده اند و اگر مشکلات dsl رفع شود این سرویس رقیب جدی وایمکس خواهد بود. میری ادامه می دهد: در استان گلستان، در فاز اول تمرکز روی مشترکان خانگی است. در شهرستان ها مشترکان تجاری کمتری فعال هستند ضمن آن که نیاز خود به اینترنت را از طریق dsl تامین کرده اند و دلیلی نمی بینند که به سراغ سرویس گران تری بروند.

● اپراتور اسپادان وایمکس می دهد

در همین حال مهندس فرودستان، مدیر طراحی، توسعه و کنترل کیفیت شرکت مشارکتی مخابرات سیار اصفهان نیز در مورد روند اجرای این پروژه در استان اصفهان می گوید: پس از دریافت پروانه در مرحله اول RFP تعیین وندور آماده و برای وندورهای اروپایی، کانادایی و چینی ارسال شد. با توجه به این که بسیاری از وندورها نمی توانستند خودشان را با شرایط کشور ما وفق دهند، در نهایت دو وندور چینی انتخاب شدند. وی مهم ترین مشکل حال حاضر پروژه وایمکس را حضور وندورهای چینی دانست و معتقد بود از میان اپراتورهای وایمکس، ایرانسل و اسپادان پیش از این توانایی وندورهای چینی را در حوزه GSM که پیچیدگی کمتری دارد آزموده اند. این وندورها از نظر شاخص های فنی در جایگاه بسیار پایین تری از وندورهای اروپایی و کانادایی قرار دارند. به گفته وی اگر فقط از فناوری وایمکس برای ارائه سرویس دیتا استفاده شود، آن هم با محدودیت ۱۲۸ kbps، مطمئنا وایمکس در برابر ADSL شکست خواهد خورد. ولی ادغام و ارائه سرویس ها در قالب بسته سرویس های ارزش افزوده و تشویق مشترک به مصرف بیشتر می تواند عامل موفقیت فناوری وایمکس باشد. فرودستان می افزاید: رگولاتوری باید درباره تعرفه های شهری و بین شهری تجدید نظر کند و شرکت زیرساخت هم باید شبکه زیرساخت را توسعه داده و هم در تعرفه هایش بازنگری کند. وی اظهار امیدواری می کند که ظرف ۴ ماه آینده به ۸۰درصد منطقه تحت پروانه، سرویس داده شود. در فاز اول اسپادان مشترکانی را هدف قرار داده که آرپوی بالاتری دارند و در کنار آن، نیم نگاهی هم به مشترکان خانگی خواهد داشت.

● ۳۰ استان در دستان مبین پایا

در همین حال فریبرز نژاد دادگر، قائم مقام مدیرعامل و مدیرعملیات شرکت مبین نت به انتخاب وندور چینی برای ارائه وایمکس از سوی این شرکت اشاره می کند و معتقد است که تا به امروز فعالیت اپراتورهای وایمکس تقریبا بدون مشکل پیش رفته، اما در مرحله انتخاب وندور با توجه شرایط کشور، وندورهای چینی انتخاب شده اند که از نظر فنی قابل اعتماد نیستند و مسائل اقتصادی و بین المللی کشور ما را به سمت آنها سوق داد. وی می گوید: تنها بحث عملیاتی اجرایی در حال حاضر مربوط به تعامل با شرکت سایت شیرینگ شهرداری است که براساس مصوبه این شرکت باید مشخصات سایت قبل از شروع عملیات اجرایی از سوی این شرکت تایید شود. دادگر می افزاید: مشترکان خانگی بخش مهمی از طرح تجاری مبین پایا را تشکیل می دهند. براساس طرح تجاری، عمده بازار ما در ابتدا مشترکان تجاری خواهند بود و طی سال های بعد کم کم این بازار به سمت مشترک خانگی سوق پیدا خواهد کرد. وی می گوید: نباید انتظار داشت پروژه وایمکس ظرف یک سال به سوددهی برسد. حتی لازم است در سال های ابتدایی روی سرویسی که به مشتری ارائه می شود سوبسید داد تا با افزایش تعداد مشتریان در درازمدت این هزینه جبران شود. ارزیابی ما این است که این پروژه ظرف سه سال به سوددهی برسد. طبق برنامه مبین پایا در فاز نخست ۱۱شهر بزرگ کشور را در مدت شش ماه تحت پوشش سرویس تجاری وایمکس قرار خواهد داد. بقیه استان ها نیز بعد از ۹ ماه، شاهد عرضه تجاری وایمکس خواهند بود. کل شبکه وایمکس کنسرسیوم پایا مبین برای ۳۱ شهر بزرگ کشور شامل ۳۰ مرکز استان و یک شهر کرج راه اندازی خواهد شد. ۶۰ تا ۷۰ درصد پوشش وایمکس indoor و ۳۰ تا ۴۰ درصد آن outdoor خواهد بود و به دلیل حجم بزرگ ابعاد اجرایی پروژه، برای پوشش کامل کشور به ۱۵۰۰ آنتن bts نیاز خواهیم داشت.

● سرانجام وایمکس

نگاه کارشناسان و دست اندرکاران بخش خصوصی به مقوله وایمکس از برخی نگرانی ها و دلمشغولی ها در این عرصه حکایت دارد. تامین زیرساخت های لازم برای توسعه شبکه وایمکس کشور یکی از همین دلمشغولی ها است به نحوی که بسیاری از فعالان این عرصه خواستار تهیه تجهیزات مناسب برای توسعه هستند. افزایش پهنای باند مورد نیاز اپراتورهای جدید از دیگر نگرانی ها است که وزارت ارتباطات باید فکری به حال آن کند. در همین حال محدودیت فعلی سرعت اینترنت (۱۲۸ kbps) برای کاربران نیز از جمله مسائلی است که موفقیت وایمکس را بی تردید تحت تاثیر قرار خواهد داد. همچنین موضوع رقابت نابرابر بین عرضه کنندگان سرویس های فناوری اطلاعات همچون ADSL و شبکه های پیشرفته نسل سوم نیز گهگاه مطرح می شود و موضوع دریافت اعتبارات و تسهیلات بانکی از دیگر دغدغه های فعالان وایمکس است. به زعم کارشناسان، اپراتورهای تلفن همراه به سبب در اختیار داشتن بخشی از زیرساخت فیزیکی مورد نیاز وایمکس و تجربه مرتبط، مناسب ترین گزینه ها برای حضور در بازارهای وسیع وایمکس هستند.

اما این سول مطرح می شود که آیا فناوری وایمکس انتظار سرمایه گذاران را بر آورده خواهد کرد؟ آنچه طی سال های اخیر در بازار جهانی اینترنت بی سیم گذشته، نشان می دهد که فقط در شرایطی بسیار خاص وایمکس می تواند فضای تجاری لازم برای یک تجارت بلند مدت سودآور را فراهم کند. سرمایه گذاران و فعالان حوزه وایمکس به سبب بهای بالای نصب، دشواری و ریسک بالای کار، سختی بازاریابی و وجود فناوری های موازی مانند ADSL یا سایر انواع اینترنت بی سیم باید اهداف و برنامه های خود را با دقتی مضاعف انتخاب کنند. فراموش نکنیم که مهم ترین ویژگی و مزیت وایمکس قابلیت سیار بودن آن است که موجب می شود این فناوری را وارد رایانه های دستی (لپ تاپ ها) و گوشی های تلفن همراه کند. بدین ترتیب این احتمال وجود دارد که پایین بودن ضریب نفوذ رایانه های شخصی و به ویژه لپ تاپ ها در ایران بتواند در توسعه بازار این فناوری تاثیرگذار باشد.


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مقالات WIMAX , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

وای مکس(WiMax) برگرفته از کلمات Worldwide Interoperability for Microwave Access میباشد. یک فناوری ارتباطاتی است که انتقال بی سیم اطلاعات با استفاده از طیف وسیعی از روشهای انتقال را فراهم می کند. از ارتباطات یک نقطه ای به چند نقطه ای تا ارتباطات سیار و دسترسی های سیار به اینترنت.

این فناوری سرعتی معادل ۷۲ مگا بیت بر ثانیه را بدون نیاز به سیم فراهم می کند. وای مکس بر مبنای استاندارد IEEE ۸۰۲.۱۶ (دسترسی بی سیم با پهنای باند بالا) بوده و برای اولین بار، نام آن توسط، انجمن وای مکس که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد، پیشنهاد گردید. این انجمن، وای مکس را به عنوان یک استاندارد مبتنی بر فناوری last mile (دوربرد) که می تواند جایگزین خوبی برای ارتباطات باسیم و DSL باشد ، معرفی کرد.

موسسات تحقیقاتی به دقت در حال آزمایش وای مکس برای ارتباطات دور برد هستند. نتیجه این فعالیت ها ممکن است منجر به کاهش قیمت هم برای کاربردهای خانگی و هم تجاری شود و یا امکان دسترسی به مکانهایی که از نظر اقتصادی به صرفه نیستند را فراهم سازد.

لازم به ذکر است که وای مکس کارایی خود را در تسونامی ۲۰۰۴ اندونزی نشان داد به طوری که تمام ارتباطات با مناطق آسیب دیده، از طریق وای مکس صورت گرفت زیرا همه زیر ساختهای ارتباطی موجود، به کلی تخریب شده بود و امکان ارتباط با بازماندگان از طریق آنها میسر نبود.

همچنین شرکت اینتل از وای مکس برای کمک به FCC(کمیته ارتباطات فدرال) برای ایجاد ارتباطات در مناطقی که دچار طوفان کاترینا شده بودند ،استفاده کرد.

● موارد کاربرد:

۱) اتصال به اینترنت از طریق Wi-Fi hotspots

۲) جایگزین مناسب ارتباطات با سیم و DSL

۳) ایجاد سرویس های دیتا و ارتباطات از دور(telecommunications)

۴) فراهم ساختن ارتباطات سیار

مهم ترین خصوصیت و برتری WiMax قابلیت سیار بودن آن است که موجب می شود که این فناوری را وارد لپ تاپ ها، کامپیوترهای دستی و در حتی گوشی های تلفن های همراه سازد و این امکان را به آن ها می دهد که دیگر کاربران برای استفاده از اینترنت پر سرعت نیاز به استقرار در یک مکان خاص نداشته باشند و بتوانند در هر حال و حتی در حال حرکت نیز با سرعت های بالا از این امکان بهره مند شوند.

یکی از دلایل همه گیر نشدن استفاده کاربردی از کارت های بانکی و حذف پول از سیستم پرداخت های خرد در برخی کشورها از جمله ایران، عدم وجود زیر ساخت های لازم جهت گسترش شبکه های انتقال داده برای برقراری ارتباط بین هزاران دستگاه POS و ATM موجود در کشور می باشد. لذا این فناوری به عنوان فن آوری پیشرفته در عرصه ی فن آوری اطلاعات می تواند موثرترین و کاراترین راه حل موجود باشد تا این خلل موجود را حل کند و سیستم خرید از فروشگاه ها، سازمان ها و شرکت های تجاری را آسان سازد.

توسعه ی ظرفیت تجارت الکترونیکی نیز از دیگر جنبه هایی است که حائز اهمیت می باشد.قابلیت امنیت بالای داده هایی که در این شبکه وجود دارد موجب می شود تا داده ها به صورت رمز گذاری شده منتقل شوند و دسترسی به داده ها فقط با داشتن مجوز (username و password ) امکان پذیر باشد و کاربران و به ویژه کاربران سیار بتوانند در هر نقطه ای با داشتن چنین اجازه ای به این شبکه متصل شده و از امکانات ویژه ی آن برخوردار گردند.

● محدودیت ها :

همانطور که گفته شد برد وای مکس ۵۰ کیلومتر با سرعتی حدود ۷۰ مگابیت بر ثانیه می باشد بنابراین در ازتباطات با فواصل بیشتر دچار خطاهای متعدد ارتباطی خواهد شد، لذا برای کاهش این خطا ها باید سرعت را کاهش داد که این مساله با فلسفه وجودی آن یعنی سرعت بالا در تناقض است.

به طور کلی شبکه های ثابت وای مکس، دارای توان گیرندگی بالاتری به علت یک سویه و جهت دار بودن آنتن ها، دارند؛ که این خاصیت باعت افزایش برد و عملکرد وای مکس می شود. در حالی که شبکه های سیار وای مکس معمولا از گیرنده های دورنی دستگاه های سیار استفاده می کنند مثلا مودم وای مکس در یک لپ تاب.

دستگاههای سیار وای مکس معمولا آنتن های همه جهته دارند که این مساله باعث کاهش گیرندگی آنها می شود ولی در عوض امکان سیار بودن را فراهم می کند. در عمل، این نکته به این معناست که وای مکس های سیار توان ارتباطی تا سرعت ۱۰ مگابیت برثانیه در فواصل حداکثر ۱۰ کیلومتری را خواهند داشت . و حتی در مناطق شهری ممکن است کاربران تنها امکان ارتباطی ۱۰ مگابیت در ثانیه تا فواصل ۲ کیلومتری را داشته باشند.

● تفاوت WiMax و Wi-Fi:

از آنجایی که هردوی این مفاهیم در مسائل ارتباط بی سیم استفاده می شوند و هر دو نیز با Wi شروع می شوند ممکن است با هم اشتباه گرفته دشوند.اما اولین عاملی که آنها را به طور مشخص از هم متفاوت می کند در وسعت ارتباطات است به طوری که از Wi-Fi در ارتباطات محلی تا برد حداکثر ۱۰۰ متر استفاده می شود در حالی که از WiMax در شبکه هایی تا برد ۵۰ کیلومتر استفاده می شود.

● تفاوت اینترنت پرسرعت ADSL و WiMax

فناوریADSL در بستر سیم تلفن قرار دارد، اما WiMax سیستمی بی سیم بوده و هیچ نیازیی به سیم، دستگاه و شاژ تلفن ندارد.

در WiMax محدودیت سرعت ومکان وجود ندارد، اما در ADSL منوط به مراکز مخابراتی و خط تلفن شاهد محدودیت ‏هایی هستیم.

WiMax به عنوان تلفیقی از Wi-Fi و شبکه های مخابراتی نسل سوم تلفن های همراه محسوب می شود و بر این اساس سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش بینی می کند باافزایش میزان استفاده از آن می تواند اینترنت پرسرعت را به روستاها ببرد.

● وای مکس در ایران:

از سال ۱۳۸۳ با ارایه مجوزهای PAP ، با موافقت اصولی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به برخی از شرکت های علاقمند به فعالیت در حوزه بی سیم باند وسیع، مجوز راه اندازی شبکه رادیویی اعطا شد.

بدین ترتیب این شرکت ها براساس فناوری وای مکس و فناوری مشابه آن، نسبت به راه اندازی شبکه های باند وسیع در سطح تهران و مشهد اقدام کردند و در سال ۱۳۸۶ پس از تکمیل مراحل استاندارد سازی فناوری وای مکس در جهان، رگولاتوری اعطای مجوزهای جدید وایمکس را در دستور کار خود قرار داد.

این امر به برگزاری مزایده فناوری وایمکس در تابستان و پاییز ۸۷ و اعطای مجوز به چهار شرکت ایرانی در این زمینه منجر شد .

کنسرسیوم مبین پایا در ۳۰ استان، شرکت ایرانسل در استان های تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان،اسپادان در اصفهان و رایانه دانش گلستان در استان گلستان برندگان این مزایده اعلام شدند.

در مجوز پروانه وای مکس، ترکیبی از همه خدمات وجود دارد به طوری که کسانی که مجوز وایمکس را دریافت کنند، همه مجوزهای قبلی ISP، ICP، تلفن اینترنتی (voip) اوریجینیشن و تلفن ثابت را نیز در اختیار خواهند داشت.


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مقالات WIMAX , ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آخرین مطالب

/
از این که به وبلاگ من سر زدید خیلی خیلی ممنونم باتشکر حمیدرضاخوری